Overgenomen stukje scheelt veel typewerk - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Helene Oversteeg - WaarBenJij.nu Overgenomen stukje scheelt veel typewerk - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Helene Oversteeg - WaarBenJij.nu

Overgenomen stukje scheelt veel typewerk

Door: Helene

Blijf op de hoogte en volg Helene

26 Juli 2011 | Thailand, Kanchanaburi

Het fijne daaraan is dat je geen Europese toiletten hebt, maar gewoon een gat in de grond en een emmertje water. Of zoals ze het zelf noemen: Thai seat. Wat een ontzettend mooie benaming

Maar nu het positieve: we zijn in Kanchanaburi, de stad die bekend staat om de 'bridge over the river Kwai', bekend van de gelijknamige film, de dodenspoorlijn die door de Japanners werd aangelegd tijdens de WOII om materieel en gevangen over te vervoeren (maar die met name diende als vluchtroute), de tijgertempel en het Erawan National Park, beiden op een paar uur rijden van de stad.

Nog een paar random feiten over Thailand in het algemeen:
-Bij elk hostel en in elk hotel laten backpackers hun boeken achter en nemen ze nieuwe boeken mee, zodat je overal iets te lezen hebt in elke taal die maar je kunt bedenken. Dat heeft iets heel gemoedelijks en sociaals.

-Het Thaise eten is goddelijk. Je moet voorzichtig zijn met wat je besteld want negen van de tien gerechten is behoorlijk pittig, maar wij simpele Hollanders kunnen onze harten ophalen bij de zoetzure rijstgerechten en de mildere soepen. Qua ontbijt gaan we liever voor internationaal geroosterd brood met jam of een gebakken ei, want Thai eten het liefst mierzoete broodjes met de meest vreemde combinaties aan beleg, iets wat er bij ons niet echt ingaat, althans niet 's ochtends. Krekels hebben we ook al een keer geprobeerd omdat het hier als lekkernij geldt, maar dat was ook niet zo onze ding.

-Het verkeer is chaotisch: Thai vervoeren zich bijna negentig procent op skooters en motors, het liefst met twee, drie of zelfs vier personen tegelijk, zonder helm. Op kruispunten geldt het recht van wie het eerst komt die het eerst maalt (verkeersregels bestaan hier niet), je kunt midden op de snelweg omkeren en stoplichten bestaan niet uit een rood en een groen licht maar uit een teller die aftelt van 30 naar 0. Hoewel je zou verwachten dat er ontzettend veel ongelukken gebeuren is het tegendeel waar: omdat Thai heel respectvol naar elkaar zijn, elkaar voorlaten, toeteren om aan te geven dat er iemand is gevaar is en niet zoals bij ons normaal is agressief of boos worden wanneer er iemand een fout maakt of voorrang neemt, gaat het bijna altijd goed.